Studie: Islamistische Radikalisierung (2017)

Das Ziel der vorliegenden empirischen Studie ist die Untersuchung der Rolle der Religion in islamistischen Radikalisierungsprozessen. Mittels Biografieforschung werden die Lebenswelten von Personen untersucht, die sich in unterschiedlichen Phasen der Radikalisierung befinden.

Muslimische Diversität (2017)

Dieses Werk bildet die Variationsbreite und Vielschichtigkeit der religiösen Alltagspraxis ab und gewährt tiefgründige Einblicke in muslimische Lebenswirklichkeiten. In den qualitativen und quantitativen Analysen wird erstmals Muslimen, die keine aktiven Mitglieder von islamischen Organisationen sind und die die überwältigende Mehrheit der Bevölkerungsgruppe stellen, besondere Beachtung zuteil. 

Religion and Violence (2017)

In this volume, the authors attempt to speak freely about the potential in religions both for violence and peace. I am confident that many impulses from this work will also impact the direction of churches and other religious communities, such that religions, all together, will try to mobilize the members of their communities to actively contribute to world peace. In this way, religions will be perceived as part of the solution for world peace, enabling them to move beyond the stigma of their damaged reputations.

Islam, Religions, and Pluralism in Europe (2016)

This volume treats "Islam, Religions, and Pluralism in Europe" based on a 2014 conference in Montenegro. Experts analyze Islam and Muslim issues as well as Christian perspectives and state social policies. Case studies drawn from Western and Eastern Europe including the Balkans, constructively review and interrogate diverse theological, philosophical, pedagogical, legal, and political models and strategies that deal with pluralism.

Islam & Citizenship Education (2015)

The scholarly contributors to this volume investigate various means to stimulate and facilitate reflection on new social relations while clarifying the contradictions between religious and social affiliation from different perspectives and experiences. They explore hindrances whose removal could enable Muslim children and youth to pursue equal participation in political and social life, and the ways that education could facilitate this process.

Imame & Integration (2015)

Dieser Sammelband nimmt als erste Studie eine Typenbildung der Imame vor und beleuchtet deren Rolle in der Gemeinde und ihren Einfluss auf den Integrationsprozess von Muslimen in Österreich. Analysiert werden die Zusammenhänge ihrer Qualifikation, ihrer Werte- und Normvorstellungen sowie ihrer Bildungs- und Erziehungsideale. Grundlage ist eine dreijährige empirische Studie, die das Ziel hatte, die defizitären empirischen Fundamente in der Migrationssoziologie zu bereichern.

Islamische Seelsorge (2015)

Dieses Werk setzt sich mit theologischen und anthropologischen Grundlagen, die das Fundament für eine islamische Perspektive auf die Seelsorge bilden können, auseinander. Zudem wird die Islamische Seelsorge in den gewachsenen historischen Kontext der christlich und jüdisch geprägten Seelsorgearbeit eingeordnet. Ferner werden nicht nur Aspekte einer islamisch geprägten psycho-religiösen Begleitung und Betreuung anhand ausgewählter Beispiele aus muslimischen Ländern herangezogen, sondern v.a. auch die österreichischen Rahmenbedingungen eingehend beleuchtet.

Muslima Theology (2014)

This pioneering volume defines the contours of the emerging engagements of Muslim women scholars from around the world with the authoritative interpretive traditions of Islam, classical and contemporary. Muslima theology, here broadly defined to encompass a range of interpretive strategies and perspectives arising from multiple social locations, interrogates Islamic scripture and other forms of religious discourse to empower Muslim women of faith to speak for themselves in the interests of gender justice. 

Islamic Education in Secular Societies (2013)

Through history, Islam was the dominant religion and source of legitimation for ruling entities in diverse contexts where cultures and religions thrived in harmony. Today, the presence of Muslims as citizens in secular societies poses challenges, either by belonging to minorities in Western countries with long secular traditions or by comprising minority or majority populations in post-communist East European and Central Asian societies, where secular values are being revised. As Muslims reconceive the role of religion in their lives in those contexts, Islamic education acquires importance.

Islamische Theologie in Österreich (2013)

Kein Land kann auf Dauer die religiösen Belange seiner BürgerInnen als eine Angelegenheit betrachten, deren Betreuung im Ausland wahrgenommen wird. Das war auch der Grund, dass in Europa heute verschiedene Maßnahmen hinsichtlich der Ausbildung der Imame und SeelsorgerInnen debattiert werden. Auch in Österreich wird der Ausbildung der Imame und SeelsorgerInnen großer Wert beigemessen, um sicherzustellen, dass die Ausbildung dieser Berufsgruppe in nächster Zukunft auf eine gute Grundlage gestellt werden kann. Diese Arbeit erhebt den Anspruch, die Möglichkeiten einer derartigen Ausbildung an den staatlichen Universitäten, die eine entscheidende Voraussetzung für die Kontextualisierung des Islam in unserem Lande ist, aufzuzeigen.

The Training of Imams and Teachers for Islamic Education in Europe (2012)

Following 9/11 and the growth of religiously legitimated violence in Islamic countries, the focus of public discussion moved to imams and teachers of religion as actors supporting Muslim isolation and the lack of willingness to integrate – imams became central figures in the debate on Islam. With great enthusiasm, politicians discovered them to be the scapegoats of a failed integration of Muslims in Europe. Integrated imams trained in Europe were to promote Muslim integration, prevent violence, resolve contradictions between society and Muslims and further Islamic enlightenment. 

Zwischen Moschee und Gesellschaft (2012)

Obwohl die Geschichte des Islam in Österreich viel weiter zurückreicht als die Geschichte der muslimischen Migration nach Österreich, rufen Muslime und ihre religiöse Präsenz nach wie vor kontroverse Diskussionen hervor. Dabei rücken vor allem Imame ins Zentrum der Debatte - als jene Kräfte, die, so die Behauptung, mit ihrer Ablehnung der westlichen Grundwerte der Isolation der Muslime Vorschub leisten und dergestalt eine Gefahr für den sozialen Frieden darstellen. Glaubt man diversen Berichten, bilden Imame und Moscheen jedenfalls den Nährboden für ein gefährliches Religionsverständnis.

Islamic Textbooks and Curricula in Europe (2011)

This volume is a result of the conference «Islamic Textbooks and Curricula in South East Europe» held in Sarajevo, 21st to 25th October 2010. One of the aims of the conference was to critically assess the existing curricula and textbooks for Muslim education in Europe and to discuss the directions textbook and curricular development needs to take in the near term. This critical assessment and visioning took place in dialogue with the experiences of long-established churches and religious communities. The conference concluded that an emphasis on the European characteristics of Islam is essential in religious education.