Projects

Ongoing Dissertation Projects

  • Islam und das kulturelle kollektive Gedächtnis: Die Konstruktion des kulturellen und kollektiven Gedächtnisses bei muslimischer Jugendlichen im österreichischen Kontext [Islam and the Cultural Collective Memory: The Construction of Cultural and Collective Memory among Muslim Youth in the Austrian Context]  (Dr. Evrim Ersan-Akkilic)
  • Die Bedeutung der Scharia im alevitischen Normensystem [The Significance of Sharia in the Alevi System of Norms] (Serdar Yilmaz, MA.)
  • Wahrnehmungen islamischer Religionslehrer*nnen vom Unterricht mit „Besonderen SchülerInnen“ [Islamic Religion Teachers' Perceptions of Teaching "Exceptional Pupils"] (Rukiye Kilic, MA)
  • Zum Umgang mit der koranischen Erzählung: Die koranische Erzählung zwischen literarischem und historischem Zugang am Beispiel von Mohammad Ahmad Halafallah und at-Tabari, al Qurtubi und Ibn Katir [Dealing with the Qur'anic Narrative: The Qur'anic Narrative between Literary and Historical Approach using the Example of Mohammad Ahmad Halafallah and at-Tabari, al Qurtubi and Ibn Katir] (Ahmed AL Shfey, BA MA)
  • Die gesellschaftliche Funktion des islamischen Religionsunterrichts – Eine Analyse nach der objektiven Hermeneutik von Interviews von LehrerInnen und ImamInnen im Hinblick auf die Volksschule [The Social Function of Islamic Religious Education – An Analysis According to the Objective Hermeneutics of Interviews of Teachers and Imams with Regard to Elementary School] (Abdelhamid Romdane)

Ongoing Master's Theses

  • Die Beziehung von Bildung und Theater. Zur szenischen Didaktik – „Das Theater der Unterdrückten“ nach Augusto Boal und die Möglichkeit der Umsetzbarkeit im islamischen Religionsunterricht [The Relationship between Education and Theatre. On Scenic Didactics - "The Theatre of the Oppressed" by Augusto Boal and the Possibility of Implementation in Islamic Religious Education]
  • Meditative und spirituelle Erfahrungen im islamischen Religionsunterric [Meditative and Spiritual Experiences in Islamic Religious Education]
  • Das Gebet und ihre Bedeutung für kranke Menschen [Prayer and its Significance for Ailing People]
  • Interreligiöse Kompetenzen im Islam-Religionsunterricht auf Basis von vier Interviews Islamischer Religionslehrer*nnen an den AHS in Niederösterreich [Interreligious Competences in Islamic Religious Education on the Basis of Four Interviews of Islamic Religious Education Teachers at Secondary Schools in Lower Austria]
  • Erzieherische Grundsätze im Verhältnis zwischen Wissen und Handlung bei Abū Ḥāmid Al-Ghazālī [Educational Principles in the Relationship between Knowledge and Action in Abū Ḥāmid Al-Ghazālī]